مقالات

DFM – طراحی برای تسهیل فرآیند تولید در صنعت خودرو.

DFM---طراحی-برای-تولید-در-صنعت-خودرو.-مزایا،-ارزش-افزوده-و-هزینه-ها

مکانیسم های زیادی برای ساده کردن و تسهیل فرآیند تولید وجود دارد. با این حال، تعداد کمی از آنها به اندازه DFM موثر عمل می کنند. تجزیه و تحلیل فنی مناسب کلید کاهش هزینه های تولید و ایجاد راه حل های هوشمند و کارآمد و همچنین کاهش ردپای کربن و اثرات زیست محیطی فعالیت های تجاری است.

DFM چیست؟ نقش طراحی برای تولید در قرن بیست و یکم

DFM یا Design for Manufacturing مجموعه ای از فرآیندها است که بخشی از تجزیه و تحلیل فنی یک محصول تولید شده است. این شامل تست های پیچیده پارامترهای مختلف است که هدف آن بررسی این است که آیا یک طرح معین نیازهای واقعی ساخت و ساز را برآورده می کند یا خیر. در صنعت خودرو، DFM نقش ویژه ای دارد. به لطف اجرای مناسب چنین فرآیندهایی، ما این شانس را داریم که مشکلات جدی مربوط به اجرای یک راه حل معین را در همان مرحله طراحی، زمانی که هزینه های تغییرات هنوز نسبتاً کم است، شناسایی کنیم. ما می خواهیم مفهوم DFM را با استفاده از مثال قطعات پلاستیکی خودرو توضیح دهیم.

طراحی برای تولید شامل وظایفی مانند آنالیز رئولوژیکی، تحلیل سینماتیکی و تجزیه و تحلیل تعادل حرارتی است. کامپوننت از زوایای بسیاری با استفاده از نرم افزارهای حرفه ای، معمولاً سیستم های CAD، بررسی می شود. شبیه‌سازی‌های شرایط دنیای واقعی داده‌های زیادی را ارائه می‌کنند و استفاده مناسب از آن‌ها منجر به درک بهتر ویژگی‌ها و پتانسیل یک قطعه برای بهبود در تولید می‌شود. با این حال، این یک فرآیند آسان نیست – شما باید زیرساخت های تکنولوژیکی خود را آماده کنید و به دانش زیادی دسترسی داشته باشید.

DFM به یک رویکرد چند رشته ای نیاز دارد

مهندسی DFM، قبل از هر چیز، به دانش فراوانی نیاز دارد که در مورد اجزای خودرو، ترکیبی از فیزیک رانندگی با ویژگی‌های مواد فردی و رفتار قطعات مربوطه در شرایط خاص است. انجام شبیه سازی برای ارائه یک تصویر کامل از ویژگی های یک محصول آسان نیست. تفسیر صحیح نتایج نیازمند کارشناسانی با درک بسیار جامع از مسائل مربوط به تولید قطعات خودرو است.

حجم قابل توجهی از داده ها برای طراحی یک جزء به روش صحیح مورد نیاز است. کارشناسان رشته‌های مختلف می‌توانند تجربیات خود را در DFM برای انتخاب بهترین استراتژی تولید برای یک قطعه تبادل کنند. با جریان صحیح داده ها بین متخصصانی که با علم مواد، فیزیک، شیمی و خود تولید سروکار دارند، می توان استراتژی ها و طرح های DFM را برای عرضه محصول به بازار ترسیم کرد.

DFM ارزش افزوده در بخش خودرو

DFM اغلب به عنوان فرآیندی در نظر گرفته می شود که تولید یک جزء را بسیار ارزان تر می کند. در این مرحله، مفروضات خاصی در مورد طراحی قطعه تأیید می‌شوند و گاهی اوقات با واقعیت متفاوت می‌شوند – استفاده از مواد گران‌تر یا سخت‌تر پردازش اغلب فرض می‌شود، بدون دلیل خاصی و بدون هیچ تأثیری بر روی قطعه. نتیجه تولید هنگامی که ما نقش تک تک مواد را از طریق DFM شناسایی می کنیم، این فرصت را داریم که هزینه های تولید را کاهش دهیم.

اما چیزهای بیشتری در آن وجود دارد – DFM به ما امکان می دهد بهترین ترکیب مواد و فناوری ها را پیدا کنیم. این به نوبه خود منجر به تولید قطعاتی می شود که حتی عملکرد بهتری دارند، مانند قطعاتی که عمر طولانی تری دارند یا از فیزیک رانندگی بهتر پشتیبانی می کنند. علاوه بر این، DFM تأثیر زیادی بر تسهیل فرآیند تولید دارد. تجزیه و تحلیل دقیق به طور قابل توجهی خطرات مربوط به ساخت یک جزء را کاهش می دهد. ما می‌توانیم تأیید کنیم که مفروضات طراحی در شرایط دنیای واقعی منعکس شده‌اند و اینکه قطعه واقعاً همانطور که در نظر گرفته شده است عمل می‌کند.

اگر در مرحله بعدی تولید، معلوم شود که قالب نیازهای پروژه را برآورده نمی کند، چه؟

اگر DFM را به طور کامل نادیده بگیریم یا تجزیه و تحلیل را به روش اشتباه انجام دهیم، این خطر وجود دارد که قالب تزریق توسعه یافته برای استفاده مناسب مناسب نباشد. در این شرایط ما دو انتخاب داریم. اولین مورد این است که سعی کنید قالب را اصلاح کنید و آن را به روش دلخواه عمل کنید. دوم این است که قالب اصلی را رها کنید تا راه حلی جدید و فارغ از اشتباهات قبلی خود ایجاد کنید. زمانی که کاهش زمان عرضه به بازار برای یک پروژه حیاتی است، با این حال، هر دو راه حل ممکن است یک گزینه نباشند. این نباید اتفاق بیفتد – در صورت امکان، قطعاً باید سعی کنیم از آن اجتناب کنیم.

علاوه بر این، هر تغییر و تاخیر و همچنین طراحی مجدد احتمالی هزینه های بیشتری را ایجاد می کند. اینها می توانند هزینه های قابل توجه و غیر قابل توجیهی را به همراه داشته باشند. برای جلوگیری از آنها، کافی است DFM را در مراحل تولید در مراحل اولیه برای تسهیل فرآیند تولید پیاده سازی کنید.

برای اطلاعات بیشتر با تیم ما تماس بگیرید. شماره تماس: 47951 021

منبع: DFM – Design for Manufacturing in the automotive industry. Advantages, added value and costs

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *