مقالات

اتومبیل‌ها از چه موادی ساخته می‌شوند؟

اتومبیل‌ها از چه موادی ساخته می‌شوند؟

 10 ماده مهم مورداستفاده در تولید اتومبیل

در دهه‌های قبل، اتومبیل‌ها اقتصادی یا کارآمد نبودند. در حقیقت، تنها مسئله مهم، عملکرد آن‌ها بود. هرچند امروزه این قضیه مطرح نیست. چون افراد به دنبال اتومبیل‌های کارآمدتر و امن‌تر هستند.

آیا می‌دانستید داشتن خودرویی که از مواد کارآمدی ساخته‌شده است در عین فراهم کردن ویژگی‌های امنیتی لازم، به مصرف سوخت هم کمک می‌کند؟ برنامه‌ریزی‌ها، طراحی و علم زیادی برای ساخت خودروجود دارد. انواع مختلفی از مواد برای طراحی خودرو به کار گرفته می‌شوند. این مواد، دوام، طراحی و گاهی اوقات سرعت خودرو را تعیین می‌کنند.

استفاده از فلزهای خارجی، زیبایی و کیفیت آن را بهبود می‌بخشد. چون میزان استحکام هر یک از آن‌ها متفاوت است این اطمینان را به مشتریان می‌دهند که بهترین خرید را انجام داده‌اند. اگر قصد فروش خودروی خود به‌عنوان اوراق را دارید باید بدانید خودروها از چه چیزی ساخته می‌شوند. ممکن است به این نکته پی ببرید که ارزشمندتر از چیزی است که تصورش را می‌کردید.

خودروها از چه موادی ساخته می‌شوند

این مقاله مزایای همه ماده‌ها و نقشی که ایفا می‌کنند را بیان می‌کند.

  1. فولاد

تولید فولاد پیشرفت چشمگیری داشته است. قطعه‌ها و قسمت‌های مختلف خودرو به انواع گوناگونی از فولاد نیاز دارند. فولاد ماده اصلی تولید چارچوب درب‌ها، شاسی‌های خودرو تیرهای حمایتی است. همچنین در لوله‌های اگزوز و صدا خفه کن‌های خودرو از آن استفاده می‌شود.

بااین‌وجود، به علت استحکام از آن عمدتاً در چهارچوب خودرو استفاده می‌شود. این بدین معنی است که دارای مقاومت خوبی در برابر ضربه است. خودروی معمولی به‌طور متوسط دارای 2400 پوند فولاد اما SUV 3000 پوند فولاد دارد.

بنابراین، کمک می‌کند تا در جاده امنیت داشته باشید چون فلزی است که وزن‌های سنگین را تحمل و از خودرو حمایت می‌کند.

  • پلاستیک

پلاستیک‌های مورداستفاده در خودروسازی محصولات فرعی نفتی (گاز و بنزین) هستند. آن‌ها به علت برتری در صنعت خودروسازی رقیبی برای فولاد محسوب می‌شوند. شکل‌پذیرند و همچنین قدرت کافی برای حفظ شکل ساختار را دارند.

پلاستیک تقریباً نیمی از همه قسمت‌های خودرو را تشکیل می‌دهد. ماده اصلی در تولید داشبورد، دستگیره‌های در، لوله‌ها و دریچه‌های هوا. ویژگی‌های ماندگاری، شکل‌پذیری وزن سبک آن را به ماده‌ای مطلوب در قطعه‌های مختلف تبدیل کرده است.

  • آلومینیوم

از میان بقیه فلزها، وزن سبک و ماندگاری آلومینیوم باعث شده تا ماده‌ای عالی برای قسمت‌های خاص ماشین باشد. همچنین شکل‌پذیری آن باعث شده تا ماده‌ای متداول در تولید خودرو به شمار رود. در سال 1970 فقط 2 درصد از کل قسمت‌های خودرو را تشکیل می‌داد اما امروزه میزان آن به 15 درصد می‌رسد.

چرخ‌ها که اجزای اصلی هستند به‌جای فولاد از آلومینیوم و بیشتر قطعه‌های موتور از فولاد ساخته می‌شوند. اگرچه به‌اندازه آهن بادوام نیست، اما سبک‌تر است و این ویژگی باعث تقویت عملکرد آن می‌شود.

  • لاستیک

لاستیک پایه‌های موتور را تولید می‌کند، لوله‌ها و تیغه‌های برف‌پاک‌کن و کمربندها را درزگیری می‌کند. لاستیک هم مانند پلاستیک ارزان، بادوام و انعطاف‌پذیر است.

بنابراین می‌تواند در طیف وسیعی از قطعات کار کند و همچنین در صورت گرم شدن خودرو گرما را به‌خوبی کنترل می‌کند. چیزی که بیشتر مردم نمی‌دانند این است که قطعات خودرو از درصد زیادی از لاستیک تولیدی تشکیل می‌شوند.

  • شیشه

اخیراً از شیشه در صفحات ناوبری، لنزهای بک آپ دوربین و آینه‌ها استفاده می‌شود. به راننده کمک می‌کند تا دید واضح‌تری از کاری که انجام می‌دهد و جایی که می‌رود داشته باشد.

محافظ‌های باد از شیشه لمینت شده ساخته می‌شوند. لمینت شیشه، برای کاربران، بالاترین میزان امنیت را مخصوصاً زمان تصادف تأمین می‌کند.

لمینت، شامل قرار دادن لایه باریکی از وینیل بین دو شیشه است. این باعث می‌شود هنگام خرد شدن شیشه، حائلی وجود نداشته باشد.

  • فایبرگلاس

بیشتر مردم فکر می‌کنند شیشه و فایبرگلاس یکی هستند. اما این حقیقت ندارد.

فایبرگلاس از نوارهای باریک شیشه‌ای ساخته می‌شود. آن بیشتر هواست و نه شیشه. وقتی شیشه به شکل این ورقه‌های کوچک قرار می‌گیرد و رزین روی آن نقاشی می‌شود، وسایل کوچک‌تر و سبک‌تر از آن ساخته می‌شوند.

آن فواید زیادی در صنعت حمل‌ونقل دارد. غیر خورنده است بنابراین در مناطقی که فلز می‌تواند به‌آسانی دچار خوردگی شود جایگزین آن می‌گردد.

ضد آتش است. در تصادفات افراد می‌توانند به‌سلامت از ماشین خارج شوند. از آن در ضربه‌گیرهای جلو، درها، سقف، روکش‌ها و چرخ‌ها استفاده می‌شود.

  • سرب

سرب ماده‌ای عالی است چون سنگین است و به تعادل اتومبیل کمک می‌کند. به همین دلیل است که چرخ‌ها از سرب، آلومینیوم و فایبرگلاس تشکیل می‌شوند. باتری هم از سرب ساخته می‌شود که به آن در حفظ دمای ایمن حتی زمان گرم شدن خودرو کمک می‌کند.

  • مس

از مس عمدتاً در سیم‌کشی ماشین و سایر قسمت‌های الکترونیکی استفاده می‌شود. سیم‌های مسی در سراسر ماشین در سیستم‌های مختلفی نظیر رادیو، سیستم‌های ایمنی و نقاط شارژ کار گذاشته می‌شوند. همچنین در استارترها هم یافت می‌شود.

  • تیتانیوم

 تیتانیوم ماده‌ای گران‌قیمت است. به همین دلیل است که شرکت‌ها از استفاده از آن در فرآیندهای تولیدی خودداری می‌کنند چون روش‌های جدیدتر و ارزان‌تر استخراج آن باید گسترش یابند.

بااین‌حال، شرکت‌های زیادی آن را در بخش‌های فلزی جایی که فولاد و آلومینیوم به‌طور سنتی استفاده می‌شوند، به کار می‌برند. آن خودروها را ازنظر زیبایی جذاب‌تر می‌کند.

  1. منیزیم

 بدنه، ساختار و اجزای موتور از منیزیم ساخته می‌شوند. از سال 1930 از آن در ساخت قطعات مختلف استفاده‌شده است. ماده‌ای عالی است چون 75 درصد سبک‌تر از فولاد و 33 در صد از آلومینیوم سبک‌تر است. اما فقط در چند قطعه از آن استفاده می‌شود تا تعادل وسایل نقلیه به هم نخورد.

 هنوز در فکر این هستید که خودروها از چه چیزی ساخته‌شده‌اند؟

حالا که به پرسش شما پاسخ دادیم، می‌توانید اتومبیل خود را بهتر بشناسید. نوع فلزها و مواد دیگر مورداستفاده در آن قیمت وزن آن را مشخص می‌کنند. وقتی صحبت از خلق تجربه بهتر مشتری و خودروهای سبک‌تر می‌شود، مایکو مواد بهتری را برای تولیدکننده خودرو تأمین کرده است. برای اطلاعات بیشتر در مورد تولید خودرو فرآیندهای آن از وب‌سایت ما دیدن کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *