مقالات

XCEED – بلاک چین در صنعت خودرو

XCEED – بلاک چین در صنعت خودرو

بلاک چین امکان مدیریت موثر زنجیره تامین، تایید تولید، ساده سازی لجستیک و اجرای فرآیندهای تولید جدید را فراهم می کند. چگونه می توان از این فناوری در صنعت خودرو استفاده کرد؟

بلاک چین در بخش خودرو، فرصت های جدیدی را برای صنعت خودروی اروپا باز می کند

XCEED یک پروژه فناوری بلاک چین است که توسط بازیگران پیشرو در خودروسازی اروپایی – Groupe Renault، Knauf Industries، Faurecia، Simoldes و Coşkunöz توسعه یافته است. این با همکاری IBM، یکی از رهبران صنعت فناوری اطلاعات، توسعه یافته است. XCEED خود مخفف عبارت «EXtended Compliance End-to-End Distributed» است.

این فناوری که در 10 سپتامبر 2020 در مقیاس کلان آزمایش شد، ما را قادر می‌سازد تا انتظارات بازار را حتی بیشتر کارآمدتر برآورده کنیم. XCEED در صنعت خودرو راهی است برای تایید موثر این که آیا قطعات داده شده مطابق با مقررات و استانداردهای فعلی تولید می شوند یا خیر. این پروژه فرصتی برای تغییر زنجیره لجستیک صنعت خودرو است. برندهای دیگری که بخشی از پروژه XCEED نبودند نیز راه حل های مشابهی را در نظر می گیرند (یا در حال اجرای آن هستند). چرا این یک راه حل پیشگام است و مزایای استفاده از فناوری بلاک چین در زنجیره تامین خودرو چیست؟

بلاک چین چیست؟

بلاک چین در درجه اول با ارزهای دیجیتال و NFT مرتبط است، اما در صنعت نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. فعالیت روزانه شرکت‌های درگیر در تولید، و به‌ویژه زنجیره تامین، منابع وسیعی را مصرف می‌کند و نیاز به تبادل حجم قابل توجهی از داده‌ها دارد. شبکه های بلاک چین با در نظر گرفتن پردازش توزیع شده ایجاد شده اند. برخلاف راه حل های سنتی، داده ها روی یک سرور ذخیره نمی شوند. در عوض، بسیاری از دستگاه ها با استفاده از توابع رمزنگاری، سوابق موازی را نگه می دارند. این امر چنین راه حلی را بسیار ایمن تر و کارآمدتر می کند و بررسی اطلاعات آسان تر است.

داده های تاریخی ذخیره شده در بلاک چین تغییر نمی کند. پردازش اطلاعات از طریق این نوع شبکه، احترام به مالکیت معنوی و امکان ثبت دقیق و شفاف تراکنش‌ها را تضمین می‌کند – داده‌های وارد شده به بلوک‌ها پس از عمومی شدن ارزش ثابتی دارند. بلاک چین همچنین اجازه می دهد تا داده ها را فقط با اشخاص مجاز به اشتراک بگذارند. به این دلایل، در شرایطی که بسیاری از شرکت‌های درگیر در تولید یک فناوری در حال توسعه راه‌حل‌های خود هستند، گزینه بسیار مؤثری است. این یک مبادله بین یکپارچه سازی و محرمانه بودن داده ها و کنترل بر دارایی های آنها ارائه می دهد. استفاده از شبکه های بلاک چین در صنعت خودرو و سایر صنایع نیز بسیار امن است – چنین شبکه هایی در برابر حملات استاندارد آسیب پذیر نیستند. شکستن امنیت با استفاده از تکنیک های رمزنگاری استاندارد عملا غیرممکن است.

یکی دیگر از مزایای شبکه های بلاک چین کارایی است. پردازش توزیع شده آرشیو اطلاعات را بسیار سریعتر ممکن می کند، از جمله به عنوان مثال داده های تراکنش. اولین آزمایش XCEED در کارخانه گروه رنو در Douai می تواند تا 500 تراکنش در ثانیه را انجام دهد. XCEED خود مبتنی بر یک فناوری منبع باز به نام Hyperledger Fabric بود که مدتی است با موفقیت در برنامه های تجاری استفاده می شود.

کاربردهای عملی بلاک چین در زنجیره تامین صنعت خودرو

بلاک چین بخش مهمی از انقلاب دیجیتال خودرو را تشکیل خواهد داد. برنامه آن فرصتی برای توسعه مشارکت بین شرکت های پیشرو با استفاده از راه حل ها و فن آوری های خود را ارائه می دهد. مبادله داده ها بین همه نهادها نظارت، ایمن و کارآمد خواهد بود و امکان ادغام سیستم های گسترده را فراهم می کند. تا به حال، این یک کار بسیار دشوار بوده است – با این حال، به نظر می رسد که در نهایت راه حلی وجود دارد که به عنوان پل ارتباطی بین منابع تامین کننده و سازنده عمل می کند.

مدیریت زنجیره تامین بلاک چین راحت و شفاف است و خود شبکه برای ادغام های بیشتر باز می ماند. XCEED برای تامین کنندگان جهانی و OEM ها در کل زنجیره تامین در دسترس است.

دلایل دیگری برای استفاده از بلاک چین در زنجیره تامین چیست؟

شرکت های زنجیره تامین ارزش بلاک چین را در درجه اول به دلیل توانایی تبادل سریع اطلاعاتی که مستعد دستکاری یا خطا نیستند، قدردانی می کنند. این امکان صدور گواهینامه سریع انطباق اجزای خودرو را فراهم می کند. تأیید می تواند در هر مرحله ای انجام شود – از طراحی تا تولید. در نتیجه، شرکت های سازنده قادر خواهند بود به سؤالات تنظیم کننده ها در مورد یک سیستم خاص به سرعت پاسخ دهند. این بسیار مهم است، به خصوص که مقررات تولید روز به روز سختگیرانه تر می شوند. در سال 2020، از جمله موارد دیگر، استانداردهای جدیدی برای تایید نوع و همچنین سیستم نظارت بر بازار خودرو در اتحادیه اروپا پدیدار شد. این تغییرات بر همه انواع وسایل نقلیه – اتوبوس، اتومبیل، تریلر، کامیون و غیره تأثیر می گذارد.

XCEED پاسخی مستقیم به مقررات جدید است. این سیستم با همکاری DG Connect (اداره کل شبکه‌های ارتباطی، محتوا و فناوری کمیسیون اروپا) که مسئول سیاست دیجیتال اتحادیه اروپا است، اجرا می‌شود.

بلاک چین در بخش و صنعت خودرو 4.0

تبادل کارآمدتر، مؤثرتر و شفاف‌تر داده‌ها همچنین راه‌حل‌های مربوط به صنعت 4.0 را باز می‌کند. پروژه XCEED این امکان را به شما می دهد که میزان داده های پیچیده ای را که بین موجودیت های مختلف رد و بدل می شود به میزان قابل توجهی کاهش دهد. از دیدگاه Industry 4.0، که در آن جریان اطلاعات نقش بسیار مهمی ایفا می کند، این نشان دهنده ارزش افزوده عظیمی است. پروژه ها و رویه های پیچیده را می توان سریعتر پردازش کرد، در حالی که ادغام بهتر بین اکوسیستم ها تعداد زیادی از خطاها را از بین می برد.

نقش XCEED برای شرکت های کوچکتر و نهادهای بین المللی

این سیستم همچنین برای آن دسته از شرکت‌های خودروسازی که قادر به اتخاذ آخرین راه‌حل‌های دیجیتالی نیستند، باز است. نهادهای کوچکتر همیشه فرصت سرمایه گذاری در جدیدترین فناوری ها را ندارند، اما XCEED درها را به روی کل بخش خودرو باز می کند. این راه حل با در نظر گرفتن نیازهای بازار اروپا عمل می کند، در حالی که امکان ادغام شخص ثالث را فراهم می کند. با این حال، به طور پیش فرض طراحی شده است تا فناوری های توسعه یافته در کشورهای اروپایی را رقابتی تر کند. عملکرد صنعت خودرو در قاره کهن در واقع باید با انتظارات و نیازهای فزاینده مشتریان، تنظیم‌کننده‌ها، تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان سازگار باشد.

برای اطلاعات بیشتر با تیم ما تماس بگیرید. شماره تماس: 47951 021

منبع: XCEED – blockchain in the automotive industry

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *