مقالات

راهنمای کوتاه در مورد کمپرسور AC برای ماشین

راهنمای کوتاه در مورد کمپرسور AC برای ماشین

یک ماشین مدرن به لطف کار پر زحمت مهندسان و طراحان و همچنین توسعه فناوری راحت شده است. یکی از درخشان ترین نمایندگان یک میکروکلیم دلپذیر در کابین تهویه مطبوع است. امروزه اکثر خودروسازان این واحد را در حین مونتاژ خودرو نصب می کنند و در برخی موارد مالکان خودرو آغازگر نصب تجهیزات کنترل آب و هوا هستند. در هر صورت به سیستم پشتیبانی حیات خودرو متصل است و طراحی مشابهی دارد. عملکرد آن به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله اینکه هر چند وقت یکبار راننده فریون را دوباره پر می کند، سیستم را برای آسیب بررسی می کند، تعمیرات را انجام می دهد و همچنین وضعیت قطعات مهمی مانند کمپرسور AC خودرو را نظارت می کند.

همانطور که می دانید کمپرسور AC خودرو عنصر اصلی سیستم است. اگر با بدن انسان تشبیه کنیم، کمپرسور قلب سیستم است. اگر اصل عملکرد این واحد را در نظر بگیریم، مقایسه ای مشابه خود را نشان می دهد، که امروز در مورد آن صحبت خواهیم کرد. ما همچنین در مورد انواع این عنصر به شما خواهیم گفت و رایج ترین مواردی که نشان دهنده عملکرد نادرست این جزء است را به تفصیل شرح می دهیم.

انواع کمپرسور AC برای خودرو

انواع مختلفی از کمپرسورها در سیستم‌های تهویه مطبوع خودروهای مدرن وجود دارد که از نظر قدرت، عملکرد، صدا و غیره با هم متفاوت هستند.

محبوب ترین نوع کمپرسور یک swashplate است. درام واحد حاوی چندین پیستون (از پنج تا هفت) توسط موتور خودرو به حرکت در می آید. پیستون‌ها مبرد را نسبت به صفحه تاب‌دار ثابت به گردش در می‌آورند. حجم مایع خنک کننده پمپ شده به دلیل تغییر زاویه شیب دیسک قابل تغییر است. کمپرسورهای DENSO از این نوع (SE، SB، SL) به بسیاری از وسایل نقلیه بزرگ مجهز هستند که عملکرد بالای سیستم AC برای آنها مهم است.
کمپرسورهای دارای صفحه تکان دهنده، DENSO CA. در این طرح، از طرف دیگر، swashplate متحرک است و پیستون ها و درام نمی چرخند. سیستم توزیع در این کمپرسورها کمی پیچیده تر است و امروزه به تدریج جایگاه خود را از دست می دهند.
کمپرسورهای اسکرول انواع کاملا متفاوتی از کمپرسورهای AC برای خودرو هستند. مکانیسم آنها از دو مارپیچ تشکیل شده است: متحرک و ثابت. کمپرسورهای نوع DENSO SC به دلیل سطح صدای بسیار کم خود مشهور هستند. کمپرسورهای اسکرول قدرت بسیار کمی از موتور می گیرند و بنابراین برای سیستم های تهویه مطبوع در خودروهایی با موتورهای سبک کوچک بسیار عالی هستند. کمپرسورهای DENSO ES با درایو الکتریکی به دلیل مصرف کم انرژی به مکانیزم اسکرول نیز مجهز هستند. مزیت این کمپرسورها قابلیت کارکرد با باتری خودرو یعنی خاموش بودن موتور است که برای خودروهای هیبریدی مهم است.
در نهایت، کمپرسورهای پره دوار، تلویزیون DENSO. این کمپرسورها برای سیستم های کم مصرف طراحی شده اند. اصل عملکرد آنها برای بسیاری از رانندگان از پمپ های تقویت کننده آشنا است. سادگی طراحی این کمپرسورها، قابلیت اطمینان و سهولت تعمیر و نگهداری آنها را تضمین می کند.

اصل کار برای کمپرسور AC ماشین
در یک سیستم AC بسته، خنک شدن فریون در اواپراتور به دلیل تغییر شدید فشار اتفاق می افتد: فریون مایع تحت فشار بالا از یک دهانه باریک عبور می کند، اتمیزه می شود و بلافاصله خنک می شود. وظیفه کمپرسور پمپاژ مبرد (فریون) از مدار کم فشار (از رادیاتور کندانسور) به مدار فشار قوی (به رادیاتور اواپراتور) با فشرده سازی همزمان آن است که به معنای افزایش دما است. در کندانسور فریون خنک می شود و به حالت مایع تبدیل می شود و پس از آن دوباره وارد کندانسور می شود. گاهی اوقات از کمپرسور AC به عنوان “قلب” سیستم یاد می شود، بنابراین عملکرد روان آن برای عملکرد عادی کولر گازی بسیار مهم است. در عین حال، کمپرسور نیز بار زیادی دارد.

اشتباهات استفاده از کمپرسور AC خودرو

صاحبان خودروهایی که هنوز با تعمیر کولر گازی مواجه نشده اند حتی نمی دانند این روش چقدر می تواند گران باشد. به همین دلیل است که ما بلافاصله می خواهیم بر روی خطاهای اصلی که باعث مشکلات زیادی در عملکرد کمپرسور AC خودرو می شوند تمرکز کنیم.

نادیده گرفتن روش نگهداری سالانه سیستم AC. این یک اشتباه است زیرا تحمل نشت فریون تا 10٪ برای همه شیلنگ های لاستیکی به دلیل تخلخل آنها ارائه شده است. بنابراین به راحتی می توان میزان تلفات سالانه احتمالی فریون در کولر خودرو را محاسبه کرد. هر وسیله نقلیه با تهویه مطبوع در محفظه موتور حاوی صفحه ای است که نوع فریون و مقدار آن در سیستم خودرو را نشان می دهد. اگر این مثلاً 525 گرم باشد، نشت سالانه می تواند تا 50 گرم باشد. یعنی اگر چهار سال است که کولر گازی پر نشده باشد، ممکن است حدود 300 گرم مبرد در آنجا باقی بماند. این خطرناک است زیرا راندمان خنک کننده بدتر می شود، سیستم تحت بار بیشتری کار می کند، روان کننده کمتری در آن گردش می کند.
روشن نکردن کولر گازی برای اهداف پیشگیرانه در زمستان. این روش از آنجایی ضروری است که در حین کار کولر، تمام قسمت های داخلی سیستم تهویه مطبوع روغن کاری می شود. این امر خشک شدن لاستیک‌های مهر و موم، شیلنگ‌ها و غیره را از بین می‌برد که به شما امکان می‌دهد سفتی سیستم را حفظ کنید، نشت مبرد را به حداقل برسانید و همچنین تمام قسمت‌های داخلی کمپرسور را روغن کاری کنید و از خوردگی جلوگیری کنید. در زمستان، می توانید تهویه مطبوع را در شرایط یخبندان فقط در یک اتاق گرم روشن کنید، زیرا در دمای زیر صفر در خارج کار نمی کند. یک اتاق گرم برای یک ماشین می تواند یک ایستگاه خدمات، چند کارواش، پارکینگ سرپوشیده باشد. این عملیات برای سیستم تهویه مطبوع 15 دقیقه طول می کشد.
نصب توری ریزدانه در جلوی رادیاتور-کندانسور که خنک کننده رادیاتور را مختل می کند. در همان زمان، راندمان سیستم AC کاهش می یابد و کمپرسور خودرو با بار زیاد شروع به کار می کند. به همین دلیل، به طور طبیعی، منابع کمپرسور و بسیاری از عناصر سیستم AC کاهش می یابد. مشکلات مشابه در مواردی که رادیاتور-کندانسور از زباله تمیز نمی شود، به خصوص پس از بهار، زمانی که با کرک مسدود می شود، ایجاد می شود.
نگهداری ناکافی از تهویه مطبوع بر اساس اصل “اگر فقط ارزان تر” باشد، اما نه توسط متخصصان در ایستگاه های خدمات تخصصی اثبات شده یا توصیه شده. اما دومی تجهیزات ویژه ای از جمله ایستگاه های پر کردن و آنالایزرهای گاز برای تعیین ترکیب فریون دارد. در حین تعمیر و نگهداری، تخلفات زیادی وجود دارد که باعث از کار افتادن کولر گازی می شود. به عنوان مثال، شما با فریون های بی کیفیت پر شده اید که شامل انواع مختلف آن می شود. اگرچه این مخلوط به طور کلی ممکن است شرایط دمایی (نقطه جوش یا تراکم) همان فریون R134a را برآورده کند، ممکن است با روغن استفاده شده در سیستم سازگار نباشد. در نتیجه، روغن کاری سیستم به طور قابل توجهی بدتر می شود و کمپرسور AC خودرو به سرعت از کار می افتد.
امیدواریم مقاله ما به شما کمک کرده باشد تا بفهمید کمپرسور AC ماشین چگونه کار می کند و چرا به آن نیاز دارید. فراموش نکنید که اشتباهات معمولی که منجر به شکست این عنصر حیاتی می شود را حذف کنید. در صورت بروز مشکل و نقص به فروشگاه ما مراجعه کنید، مطمئن هستیم که تمامی قطعات لازم برای آن را با قیمت های رقابتی پیدا خواهید کرد.

راهنمای کوتاه در مورد کمپرسور AC برای ماشین سوالات متداول

کمپرسور AC خودرو چقدر باید دوام بیاورد؟
از نظر تئوری، کمپرسور AC برای یک خودرو ده سال کار می کند، اما در عمل، سایش سریعتر اتفاق می افتد نه به دلیل زمان آن، بلکه به دلیل مشکل سیستم. اگر لوله‌ها و شیلنگ‌ها و یاتاقان‌های کلاچ و قرقره را کنترل نکنید، ممکن است ظرف سه سال سیستم غیرقابل استفاده شود.

علائم خرابی کمپرسور AC چیست؟
نشانه‌های معمول خرابی کمپرسور AC: صدای زمزمه مداوم، که حتی در زمان خاموش شدن کولر گازی شنیده می‌شود، صدای غرش یا صدایی که هنگام روشن شدن ظاهر می‌شود. هنگام روشن شدن هیچ کلیکی وجود ندارد (مغناطیس الکتریکی کار نمی کند).

آیا کمپرسور AC قابل تعمیر است؟
لازم است نه تنها نشت را از بین ببرید و مبرد جدید را پر کنید، بلکه باید سیستم را کاملاً شستشو دهید و گاهی اوقات حتی پیستون ها را تعویض کنید تا عملکرد کمپرسور AC برای ماشین بازیابی شود. این یک تعمیر بسیار گران است، که همیشه منطقی نیست زیرا نصب یک کمپرسور جدید ساده تر و ارزان تر خواهد بود.

از کجا کمپرسور AC برای ماشین بخریم؟
شما می توانید یک کمپرسور AC برای خودرو در PartSouq خریداری کنید. در اینجا خدماتی دلپذیر با قیمت های مقرون به صرفه و تحویل سریع پیدا خواهید کرد.

برای اطلاعات بیشتر با تیم ما تماس بگیرید. شماره تماس: 47951 021
منبع: A short guide about AC compressor for car

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *