مقالات

انواع اصلی خط و خش ماشین – آیا می توانید خودتان آنها را تعمیر کنید؟

انواع اصلی خط و خش ماشین - آیا می توانید خودتان آنها را تعمیر کنید؟

شما یک ماشین جدید خریدید، رانندگی کردید، از هیچ مشکلی خبر نداشتید و سپس متوجه خراش های نامفهومی روی بدن پرستو خود شدید. شما حتی متوجه نمی شوید که کجا می توانستید آن را اینطور خراش دهید. وحشت نکنید. شاید همه چیز خیلی بد نباشد و مشکل را بتوان حل کرد. برای این کار باید شدت آسیب را مشخص کنید و دریابید که از چه وسایلی می توانید برای تعمیر خط و خش ماشین خودتان استفاده کنید.

شدت آسیب به عمق خراش اشاره دارد. پیچیدگی تعمیر بیشتر به عمق بستگی دارد. با دانستن آن، می توانید به سرعت تلفات را محاسبه کرده و از شر آسیب خلاص شوید.

اتومبیل ها چندین لایه از یک پوشش محافظ دارند که پایه فلزی را از تأثیرات خارجی جدا می کند. بالاترین لایه محافظ لاک است. زیر پوشش لاک یک لایه رنگ وجود دارد. در اعماق، زیر رنگ، یک لایه آستر وجود دارد. پرایمر آخرین لایه محافظ است که فلز زیر آن قرار دارد. هر گونه آسیب به این لایه ها ارتباط مستقیم دارد.

آسیب بسته به عمق تقسیم می شود و می تواند:

کوچک – فقط لایه لاک تحت تأثیر قرار می گیرد.
متوسط – خراش به پرایمر رسیده است.
شدید – در این حالت، آسیب از تمام لایه ها عمیق شده و فلز را تحت تأثیر قرار داده است.
قبل از شروع تمام کارها، حتماً عمق خراش را تنظیم کنید. برای این کار یک اسفنج معمولی و یک سطل آب بردارید. اسفنج را خیس می کنیم و تمام نقاط آسیب دیده را با دقت می شوییم تا ویژگی های آسیب دیده شود. اگر رنگ خودروی شما در ترک حفظ شود، به این معنی است که شما فقط به لایه محافظ بالایی آسیب رسانده اید. در این مورد، تعمیر ساده خواهد بود.

اگر باز هم رنگ رنگ را ندیدید به این معنی است که عمق آسیب به لایه آستر رسیده است. در این مورد، تعمیر طولانی تر و گران تر از مورد اول خواهد بود، اما این به اندازه مورد سوم حیاتی نیست.

بدترین گزینه دیدن فلز لخت است. این بدان معنی است که یک فرآیند زمان بر و پرهزینه برای بازیابی لایه محافظ در انتظار شما است. اگر تعمیرات را به تعویق بیندازید، عواقب جدی در پی خواهد داشت. فلز شروع به اکسید شدن می کند ، زنگ زدگی ظاهر می شود که به نوبه خود یکپارچگی ساختار کل قسمت را نقض می کند و این می تواند پوسیدگی آن را تحریک کند.

تعمیر خط و خش روی ماشین

برای انجام تعمیرات، مهم است که بدانید چگونه خراش های روی خودرو را با در نظر گرفتن مقیاس آسیب سه سطحی از بین ببرید.

چگونه خراش های کوچک را از روی بدنه خودرو پاک کنیم؟ نقص های کم عمق در پوشش لاک یک مشکل جزئی است. برای از بین بردن آنها، باید محل را به خوبی بشویید. پولیش خودرو برای رفع خراش (متفاوت با پولیش فصلی بدنه) را از یک خرده فروش تخصصی خریداری کنید. شما همچنین به یک ماشین پولیش نیاز خواهید داشت، اما اگر آنجا نباشد، اشکالی ندارد. می توانید از معمولی ترین و حتی ارزان ترین اسفنج ظرفشویی استفاده کنید.

بعد، قسمتی را که باید جلا داده شود آبکشی می کنیم، صبر می کنیم تا کاملا خشک شود. سپس پولیش را روی دستمال می‌کشیم و مستقیماً روی خراش می‌مالیم تا جایی که لکه‌های سفیدی روی بدنه ماشین باقی نماند. اگر به درستی انجام شود، هیچ آسیبی نباید قابل مشاهده باشد.

تعمیر خراش هایی که به پرایمر رسیده اند مستلزم این است که با برگه اطلاعات فنی خودرو آشنا شوید و اطلاعاتی در مورد رنگ بدنه پیدا کنید. این مهم است اگر می خواهید ماشین شما به نظر برسد که به تازگی از نمایندگی خارج شده است. با دانستن رنگ، می توانید با یک فروشگاه تخصصی تماس بگیرید، جایی که آنها به شما در انتخاب رنگ مناسب کمک می کنند. همچنین به پولیش، کاغذ سنباده (درشت و ریز)، نوار کاغذی، وایت اسپریت یا نفت سفید برای چربی زدایی سطح و یک پرایمر نیاز دارید.

چگونه خط و خش روی خودرو را در این صورت از بین ببریم؟ قسمتی از بدن که عیب را در آن یافتید، از قبل بشویید. برای جلوگیری از پاشیدن ناخواسته پرایمر و رنگ به قسمت‌های آسیب‌دیده خودرو، اطراف ناحیه‌ای که در حال درمان هستید، کاغذ بچسبانید.

از کاغذ سنباده درشت برای پاک کردن کل ناحیه اطراف عیب استفاده کنید. مالش دهید تا سطح مات شود. پس از آن، سطح را با وایت اسپریت یا نفت سفید چرب کنید و اجازه دهید سطح خشک شود. وقتی آماده سازی به پایان رسید و سطح آن خشک شد، یک لایه پرایمر بزنید. رنگ را روی یک پرایمر خشک بمالید. حتما صبر کنید تا خشک شود و سپس شروع به پولیش کنید.

ناخوشایندترین نوع آسیب آسیب عمیق به فلز است. برای رفع آن، شما نیاز دارید:

روح سفید؛
بتونه
آغازگر؛
رنگ
کاردک لاستیکی خودرو؛
عامل ضد خوردگی؛
لهستانی؛
کاغذ سنباده دانه ریز و درشت.
برای ترمیم خط و خش روی خودرو ابتدا باید بدنه را آماده کنید. اولین قدم این است که ماشین خود را بشویید. سپس باید خراش را با یک ماده ضد خوردگی درمان کنید و تمام سطح را با سمباده درشت بمالید. پس از آن، باید سطح را با وایت اسپریت، نفت سفید یا مواد چربی‌گیر دیگری چربی‌زدایی کنید.

یک لایه بتونه را روی ناحیه چربی زدایی شده و خشک شده بمالید و سعی کنید تا حد امکان آسیب را ترمیم کنید. پس از آن، اجازه دهید خشک شود و آن را با کاغذ سنباده دانه ریز سنباده بزنید. در بالا، یک لایه پرایمر در سراسر ناحیه مات بمالید. پس از خشک شدن پرایمر، کاغذ سنباده را با کاغذ 1200 بمالید. این کل سطح را کاملا صاف می کند.

اگر آسیب جزئی باشد، هیچ چیز ساده تر از رنگ آمیزی روی خراش نیست. لازم است گرد و غبار روی بدنه را از بین برده، ناحیه مورد نظر را چرب کرده و رنگ بزنید. می توان آن را از یک قوطی اسپری مخصوص اسپری کرد. پس از رنگ آمیزی، باقی مانده است که تمام قسمت را پولیش کنید و ماشین را به مدت 12-24 ساعت در گاراژ خشک بگذارید تا رنگ خشک شود.

85 درصد خودروها در سال اول کار با خط و خش مواجه می شوند. اگر همه چیز را به درستی انجام دهید، ماشین شما به اندازه نو خواهد بود!

سوالات متداول انواع اصلی خراش های خودرو را می توانید خودتان برطرف کنید

اگر نتوانم خراش های ماشینم را برطرف کنم چه کنم؟
ماشین خود را شکنجه نکنید. بهترین اقدام این است که با یک ایستگاه خدمات تماس بگیرید یا یک قسمت جدید بدن خریداری کنید. شما می توانید این کار را در فروشگاه اینترنتی PartSouq ما انجام دهید. در اینجا شما می توانید قطعات بدنه برای طیف گسترده ای از خودروهای مختلف را با قیمت عالی و مهمتر از همه با کیفیت خوب پیدا کنید.

آیا اگر فقط لاک آسیب دیده باشد باید با ایستگاه خدمات تماس گرفت؟
اگر ناحیه آسیب دیده کوچک است، بهتر و ارزان تر است که خودتان آن را تعمیر کنید. چگونه بدنه ماشین خود را تعمیر کنید، در مقاله ما بخوانید.

آیا می توان خودرو را بدون دستگاه پولیش مخصوص پولیش کرد؟
با دستگاه پولیش، جلا دادن بدنه خودرو بسیار آسانتر و سریعتر است. اما اگر یکی ندارید، جایی برای قرض ندارید یا پولی برای خرید ندارید، حتی می توانید از یک اسفنج معمولی برای شستن ظروف استفاده کنید.

اگر زنگ زدگی در محل خراش ظاهر شود چه باید کرد؟
اگر می خواهید یک خراش را برطرف کنید، اولین قدم این است که از شر زنگ زدگی خلاص شوید. این را می توان به صورت مکانیکی، یعنی با برس یا ابزار برقی انجام داد. اما این در صورتی است که سایت کوچک و به راحتی برای ابزار قابل دسترسی باشد. بهتر است در همه شرایط از مبدل زنگ اختصاصی استفاده کنید.

برای اطلاعات بیشتر با تیم ما تماس بگیرید. شماره تماس: 47951 021

منبع: Basic types of car scratches – can you fix them yourself?

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *