مقالات

سنسور اکسیژن بد: علائم، علل، هزینه تعویض

سنسور اکسیژن بد: علائم، علل، هزینه تعویض

هدف اصلی کاوشگرهای لامبدا اطلاع رسانی به واحد کنترل موتور در مورد شدت سوختن مخلوط هوا و سوخت است. سنسور O2 مقدار اکسیژن در گازهای خروجی را تعیین می کند. بر این اساس، ترکیب مخلوط هوا و سوخت تعیین می شود. این تئوری می گوید که برای 1 کیلوگرم سوخت باید 14.7 کیلوگرم هوا وجود داشته باشد. سپس سوخت و اکسیژن بدون تشکیل بیش از حد مواد مضر کاملاً می سوزند و سوخت به داخل لوله اگزوز پرواز نمی کند. نسبت استوکیومتری 14،7:1 “ضریب هوای اضافی” نامیده می شود و با حرف یونانی “لامبدا” نشان داده می شود. اگر لامبدا کمتر از یک باشد، مخلوط غنی است – یعنی مقدار سوخت موجود در آن بیشتر است. اگر لامبدا بیش از یک باشد، مخلوط لاغر است – یعنی مقدار سوخت موجود در آن کمتر است.

دلایل خرابی سنسور می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، عملکرد نادرست سنسور O2 می تواند با وجود رسوبات مختلف ایجاد شود. و شایع ترین علت خرابی لامبدا نقض سفتی آن است که ناشی از سایش و پارگی طبیعی مواد سازنده آن است. آسیب مکانیکی به سنسور غلظت اکسیژن کمتر رایج است زیرا عنصر به خوبی محافظت می شود.

شایع ترین علل و علائم مشکلات سنسور O2

دلایل خرابی سنسور:

کاهش فشار بدنه خودرو؛
هوا یا دود اگزوز در داخل سیستم سوخت به دام افتاده است.
سنسور به دلیل نقص در سیستم احتراق یا رنگ آمیزی نامناسب موتور گرم شده است.
خراب شدن اجزای طبیعی؛
خرابی منبع تغذیه – هیچ سیگنالی به ECU ارسال نمی شود.
شکستگی در اثر ضربه مکانیکی
در مورد دوم، کاوشگر لامبدا در یک لحظه می شکند. بقیه علائم نشان می دهد که دستگاه به تدریج از کار می افتد.

چگونه بفهمیم که این جزئیات به زودی به پایان می رسد؟ در ابتدا سنسور O2 آنطور که باید کار نمی کند. سیگنال گاهی اوقات به سادگی به واحد کنترل الکترونیکی منتقل نمی شود. این منجر به اصلاح سرعت دور آرام می شود. این شاخص شروع به تغییر می کند و نوسانات آن در محدوده گسترش می یابد. کیفیت بنزین یا گازوئیل کاهش می یابد و خود ماشین تکان می خورد.

صدای پاپ های داخل موتور را می شنوید و نماد مربوطه روی داشبورد روشن می شود. سپس سنسور روی موتوری که تازه روشن شده است کار نمی کند. داشبورد به تمام روش های موجود به شما اطلاع می دهد. قدرت دستگاه به شدت کاهش می یابد و هنگامی که پدال گاز را فشار می دهید صدای ترکیدن از موتور به گوش می رسد.

اما بزرگترین خطر برای راننده داغ شدن بیش از حد موتور است که باعث خرابی کامل سیستم می شود. اگر یک سنسور O2 شکسته را نادیده بگیرید، وضعیت آن بدتر می شود.

روند بررسی با موتور در حال کار انجام می شود، به طوری که اگر سنسور در حالت آرام باشد، تعیین عملکرد آن غیرممکن است. اگر پروب لامبدا به درستی کار نمی کند، توصیه می شود قطعه را تعویض کنید.

قیمت سنسور O2 چقدر است؟
اگر می خواهید سنسور O2 قدیمی خود را با یک سنسور جدید در یک ایستگاه خدمات تعویض کنید، بسته به برند خودرو، سال ساخت، نوع سنسور لامبدا و غیره باید حدود 150 تا 500 دلار بپردازید.

و اگر بخواهید خودتان آن را تغییر دهید، بسیار ارزان تر خواهد بود. شما می توانید طیف گسترده ای از سنسورهای O2 را برای هر وسیله نقلیه ای با قیمتی مقرون به صرفه در وب سایت PartSouq پیدا کنید. رابط کاربر پسند به شما کمک می کند قطعه مورد نیاز خود را برای ماشین مناسب انتخاب کنید. شما می توانید قطعه مورد نیاز خود را با استفاده از VIN، شماره قطعه پیدا کنید یا فقط خودروی مورد نیاز خود را پیدا کنید و قطعه را در کاتالوگ آن جستجو کنید.

سنسور O2 چگونه کار می کند؟

زیر درپوش فلزی محافظ سنسور لامبدا، یک سنسور ساخته شده از دی اکسید زیرکونیوم وجود دارد. این سرامیک یک الکترولیت جامد است – یعنی جریان الکتریکی را هدایت می کند، اما در برابر گازها نفوذ ناپذیر است. این عنصر حساس دارای یک پوشش تماسی پلاتین قابل نفوذ گاز در خارج و داخل است که سیم های سیگنال به آن متصل می شوند.

دمای کار عنصر سرامیکی حدود 350 درجه سانتیگراد است. سنسور اولیه O2 گرمایش اجباری نداشت اما توسط گازهای خروجی گرم می شد. نسخه های بعدی دارای یک بخاری داخلی هستند که آنها را خیلی زودتر به دمای کار می رساند.

بنابراین قسمت داخلی سرامیک با هوا و سطح بیرونی آن با گازهای خروجی در ارتباط است. تفاوت در غلظت مولکول‌های اکسیژن در گاز خروجی و هوای محیط باعث می‌شود یون‌های اکسیژن از ناحیه‌ای با محتوای اکسیژن بالا به ناحیه‌ای با محتوای کم حرکت کنند. یون ها از طریق عنصر سرامیکی حرکت می کنند، همانطور که قبلا ذکر شد، یک الکترولیت است. تفاوت در میزان اکسیژن و داخل سنسور سرامیکی باعث ایجاد ولتاژ سیگنال می شود. 0.45 ولت یک است – یعنی لامبدا برابر با یک است. مخلوط سوخت و هوا بدون چربی ولتاژ 0.1 ولت و مخلوط غنی 0.9 ولت تولید می کند.

این دقیقاً نحوه عملکرد یک سنسور اکسیژن باریک است. به عبارت ساده، می تواند انحرافات از استوکیومتری را در محدوده بسیار کمی ثبت کند. این به سادگی انحراف از لامبدا را در یک جهت یا جهت دیگر ثبت می کند.

کاوشگر لامبدا بر پایه اکسید تیتانیوم
سنسورهای اکسیژن بر پایه اکسید تیتانیوم مدتی است که در خودروها استفاده می شود. به عنوان یک قاعده، در این مورد، تنها یک سنسور در سیستم اگزوز وجود دارد که سه یا چهار سیم به آن متصل است. گران تر و دقیق تر از زیرکونیا است. چنین سنسوری با اتمسفر سازگار نیست، ولتاژ تولید نمی کند و دامنه تغییرات افزایش یافته دارد.

کاوشگر لامبدا باند پهن (باند پهن).
مدرن ترین راه حل، سنسور اکسیژن باند پهن است که به آن «سنسور هوا/سوخت» (سنسور A/F) نیز گفته می شود. در “دم خوک” او – 5-6 سیم. این سنسور قادر است ترکیب مخلوط هوا و سوخت را در تمام محدوده بزرگی و ولتاژ در یک عنصر پیچیده و حساس اندازه گیری کند. این حسگرها عمدتاً در موتورهای بنزینی بدون سوز، موتورهای بنزینی تزریق مستقیم و موتورهای دیزلی برای اندازه گیری دقیق نسبت هوا به سوخت استفاده می شوند.

سنسور اکسیژن بد: علائم، علل، سوالات متداول هزینه تعویض

هزینه تعویض سنسور O2 چقدر است؟
خرید یک سنسور جدید بین 20 تا 100 دلار برای شما هزینه در بر خواهد داشت، جایگزینی سنسور قدیمی با یک سنسور جدید در یک نمایندگی خودرو در وسط 200 دلار. شما می توانید سنسورهای O2 از انواع مختلف برای هر خودرو و سایر قطعات الکترونیکی خودرو را در وب سایت ما بیابید.

چگونه می توان سنسور O2 را تشخیص داد؟
البته بهتر است تشخیص را با استفاده از تجهیزات مدرن در ایستگاه خدمات انجام دهید. همچنین می توانید وضعیت سنسور را با مولتی متر بررسی کنید. اطلاعات بیشتر در مورد تشخیص را در وب سایت ما بخوانید.

چند سنسور لامبدا می تواند در یک خودرو باشد؟
اکثر خودروها یک کاوشگر لامبدا دارند، اما امروزه می‌توانید خودروهایی با دو سنسور پیدا کنید. استفاده از دو سنسور اکسیژن به شما این امکان را می دهد که کنترل گازهای خروجی خودرو را تقویت کنید. این به دستیابی به کارآمدترین مخلوط هوا/سوخت و عملکرد کاتالیزور با در نظر گرفتن همه عوامل کمک می کند.

کدام کاوشگر لامبدا را انتخاب کنیم؟
حسگرهای اکسیژن مانند شمع ها تنها توسط چند تولید کننده در جهان ساخته می شوند. سازندگان خودرو هرگز پروب لامبدا نساخته اند و بسته بندی اصلی آنها همیشه دارای سنسورهای یکی از این مارک ها است: NGK (NTN)، DENSO، BOSCH، BERU.

برای اطلاعات بیشتر با تیم ما تماس بگیرید. شماره تماس: 47951 021

منبع: Bad O2 Sensor: Symptoms, Causes, Replacement Cost

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *